Clara Schumann & Rebecca Clarke: Piano Trios Trio Rigamonti

Cover Clara Schumann & Rebecca Clarke: Piano Trios

Album info

Album-Release:
2024

HRA-Release:
23.02.2024

Label: Brilliant Classics

Genre: Classical

Subgenre: Chamber Music

Artist: Trio Rigamonti

Composer: Clara Schumann (1819-1896), Rebecca Clarke (1886-1979)

Album including Album cover Booklet (PDF)

?

Formats & Prices

FormatPriceIn CartBuy
FLAC 96 $ 13.20
  • Clara Schumann (1819 - 1896): Piano Trio in G Minor, Op. 17:
  • 1Schumann: Piano Trio in G Minor, Op. 17: I. Allegro Moderato11:18
  • 2Schumann: Piano Trio in G Minor, Op. 17: II. Scherzo. Tempo di menuetto - Trio05:10
  • 3Schumann: Piano Trio in G Minor, Op. 17: III. Andante05:14
  • 4Schumann: Piano Trio in G Minor, Op. 17: IV. Allegretto08:01
  • Rebecca Clarke (1886 - 1979): Piano Trio:
  • 5Clarke: Piano Trio: I. Moderato ma Appassionato09:54
  • 6Clarke: Piano Trio: II. Andante molto Semplice06:50
  • 7Clarke: Piano Trio: III. Allegro Vigoroso08:43
  • Total Runtime55:10

Info for Clara Schumann & Rebecca Clarke: Piano Trios

Diese beiden Klaviertrios sind in den letzten Jahren zu den besten Werken ihrer Komponisten aufgestiegen und bilden trotz ihrer gegensätzlichen Idiome ein komplementäres Gespann. Diese neue Einspielung ist auch ein schönes Schaufenster für ein italienisches Geschwistertrio, das viele Preise bei Kammermusikwettbewerben gewonnen hat und als Trio Rigamonti in ganz Italien konzertiert.

Das 1846 vollendete Klaviertrio in g-Moll von Clara Schumann ist also Jahrzehnte nach ihren frühen Klavierstücken entstanden und dementsprechend ein sehr viel reiferes und vollendetes Werk. Sie handhabt die Dynamik des Klaviertrios mit großem Geschick und balanciert ihren Klavierpart mit den Streichern sensibel aus, und das ganze Stück ist von einem Pathos durchdrungen, das den Vergleich mit zeitgenössischen Werken sowohl ihres Mannes als auch ihres Freundes Brahms nicht scheuen muss.

Während es dem zweiten Thema des ersten Satzes und dem verspielten zentralen Scherzo an Licht und Schatten nicht mangelt, zieht die ausdrucksstarke Anziehungskraft von Clara Schumanns Klaviertrio den Hörer zu der tief empfundenen Einleitung des langsamen Satzes, die in ihrer relativ kurzen Dauer ein bemerkenswertes Pathos erreicht. Das turbulente Finale gleicht den Umfang des ersten Satzes gekonnt aus, und das gesamte Werk zählt zu den befriedigendsten Klaviertrios des 19. Jahrhunderts.

Das Klaviertrio von Rebecca Clarke aus dem Jahr 1921 ist das Pendant aus den frühen Jahren des 20. Jahrhunderts und ein kaum weniger lohnender Beitrag zur Klaviertrio-Literatur als die zeitgenössischen Werke von Ravel und Rachmaninow. Die Angst von Claras Finale wird durch eine ergreifende Konfrontation zu Beginn von Clarkes Trio beantwortet und verstärkt, die im ersten Satz nicht nachlässt, sondern eher brodelt. Das zentrale Andante fließt wie ein frei fließender Bach und ist dennoch schmerzlich lyrisch, bevor das Allegro vigoroso-Finale den Zuhörer durch ein wirbelndes Kaleidoskop aus vergangener und zukünftiger Musik wirbelt. Diese Trios sind im Konzert und auf Schallplatte ein natürliches Paar und werden dennoch viel zu selten gehört, aber das Trio Rigamonti ist ein leidenschaftlicher Verfechter.

Trio Rigamonti




Trio Rigamonti
The creation of Trio Rigamonti stemmed from the desire of the three siblings Miriam, Mariella, and Emanuele to dedicate their lives to chamber music and to share with others their sensitivity and their mutual complicity, which goes beyond their professional relationship.

In 2022 the Trio won the second prize (first not assigned) at the Ysaye International Music Competition in Liège, performing in the Main Hall of the Université and in the stunning Salle Philharmonique, and it was among the prize winners of the International A. Rubinstein Chamber Music Competition in Düsseldorf.

Among their most recent national and international recognitions: price as the best italian ensemble at the first edition of Filippo Nicosia International Chamber Music Competition in Faenza, first prize at the Carlo Maria Giulini International Chamber Music Competition 2021 in Bolzano and at the 14° Cameristi dell'Alpe Adria International Chamber Music Competition in Udine. They were also named Ensemble of the year 2020-21 for Le Dimore del Quartetto, getting a scholarship from Fondazione Morosini of Milano, and received the Young Talent Award 2022 from Universum International Academy Switzerland.

​Having been active for more than nine years, they have appeared in various prestigious festivals and concert series, such as Sagra Musicale Umbra and Amici della Musica in Perugia, Società dei Concerti in Trieste, Viotti Festival in Vercelli, Società dei Concerti in Parma, Festival della Piana del Cavaliere, Chamber Music Festival of Rovinj (Croazia), Chamber Music Festival of Lugano (Swiss), Società Umanitaria in Milano, Amici della Musica in Padova, Festival Carniarmonie, Autunno Musicale in Caserta, Musica al Tempio in Milano (where they performed Beethoven Triple Concerto), Teatro Sociale in Como, Conservatorio C. Monteverdi in Bolzano, Conservatori del Liceu in Barcelona, Conservatoriumzaal Amare in Den Haag, Espace M. Fleuret in Conservatoire national supérieur de Paris and Metallener Saal at Wien Musikverein.

The Rigamonti siblings founded the trio in 2012 while studying at the Conservatorio G. Verdi of Como in the class of F. Valli and P. Beschi. They obtained a second-level master’s degree cum laude in Chamber Music at the Conservatorio A. Boito of Parma, under the guidance of Trio di Parma and P. Maurizzi. In 2020 they were accepted at the Stauffer Center for Strings, in the class of the Quartetto di Cremona. There, they had the chance to perform Schubert’s Trio op. 100 for A. Brendel.

They attended masterclasses and lessons with many outstanding musical personalities, like Atos Trio, L. Hagen (Hagen Quartet), K. Zlotnikov (Jerusalem Quartet), T. Abel (Cuarteto Casals), I. Golan, A. Lucchesini, A. Valentino.

Recently the Trio was appointed aspiring ensemble at the European Chamber Music Academy (ECMA), receiving advice from H. Beyerle, J. Meissl and P. Jüdt.

Mariella and Emanuele play two Italian instruments from the beginning of the twentieth century: a G. Pedrazzini violin and G. Sgarabotto cello.



Booklet for Clara Schumann & Rebecca Clarke: Piano Trios

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO