Album info

Album-Release:
2017

HRA-Release:
17.02.2017

Label: Ozella

Genre: Jazz

Subgenre: Mainstream Jazz

Album including Album cover Booklet (PDF)

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Formats & Prices

FormatPriceIn CartBuy
FLAC 96 $ 16.50
  • 1Cries Like A Baby04:59
  • 2You03:38
  • 3Scatterheart06:22
  • 4Dynamite06:52
  • 5Waterfall05:53
  • 6Just A Little Teardrop 04:26
  • 7Should Have Known Better 02:17
  • 8All Our Treasures Lost 03:08
  • 9Er Jeg Den 06:07
  • Total Runtime43:42

Info for You

Nordische Klassiker meisterhaft übersetzt: Jede Sprache hat ihren eigenen Klang, genau wie ein Instrument. Auch wenn man kein Wort Italienisch, Französisch oder Arabisch spricht, kann es ein Genuss sein, Songs in anderen Sprachen zu lauschen. Doch bei vielen Liedtexten ist es schade, dass die Feinheiten, Zwischentöne und Raffinessen, an denen der Dichter so akribisch gearbeitet hat, hinter der Sprachbarriere zurück bleiben.

Das gilt auch für viele Songs aus Skandinavien, egal ob Jazz, Folk oder Pop. Die Sängerin Live Maria Roggen und der Pianist Helge Lien wollen mit ihrem neuen Album „You“ einigen dieser Songs über die Sprachbarriere helfen. Bei ihrem Debutalbum „Låvesalg“ (2011) setzte das norwegische Duo noch ganz auf die eigene Muttersprache, auf „You“ interpretieren die beiden Spellemansprisen-Preisträger nun Texte von nordischen Musikerkollegen in Englisch. Das Ergebnis überrascht und verzaubert vom ersten Ton an. Namen wie Jon Eberson, Sidsel Endresen und Roger Andreassen dürften außerhalb von Norwegen nur Insidern bekannt sein, dank Live & Lien treten sie plötzlich als Song-Poeten allerersten Ranges auf.

Titel wie „Waterfall“, „Cries Like A Baby“ oder „You“ klingen fast wie vergessene Klassiker. Viele Melodien und Textpassagen erscheinen dem Hörer vertraut, gleich musikalischen Postkarten aus der Vergangenheit. Das liegt zum Teil am herausragenden Songwriting der Original-Künstler, zum Teil an den kongenialen Über- und Umsetzungen von Live Maria Roggen und Helge Lien. Die Lieder allein würden ihre Wirkung verfehlen, würden sie nicht so einfühlsam und pointiert in Szene gesetzt. Live Maria Roggen verfügt über eine stimmliche Bandbreite, die sie spielerisch zwischen den Stilen wechseln lässt. Besonders beeindruckt ihre Adaption von „Scatterheart“, einem Song von Björk, deren exzentrischen Ausdruck sie perfekt in den eigenen Gesang integriert. Über das ganze Album hinweg wirkt sie sicher und präsent, man merkt, dass sie sich die Lieder ganz zu Eigen gemacht hat. Helge Lien wiederum beweist auf „You“, dass er momentan wohl der wichtigste norwegische Jazzpianist ist. Er schafft Räume und Atmosphären für Roggen, folgt dynamisch ihren Spannungsbögen, ohne sich in den Vordergrund zu spielen.

Es hat immer etwas Beglückendes, einem so gut harmonierenden Duo zuzuhören, doch bei Live & Lien kommt sogar noch Dankbarkeit hinzu. Dankbarkeit dafür, dass sie durch ihre Neuinterpretationen eine neue Tür zu diesen wunderbaren Songs geschaffen haben.

Live Maria Roggen, Gesang
Helge Lien, Klavier

Recorded November 11–13 2015 and March 11 2016 in Propeller Music Division Studios, Oslo, Norway
Recording engineer: Michael Scott Hartung Mixed by Michael Scott Hartung
Mastered by Morgan Nikolaysen at Propeller Mastering
Produced by Kåre Christoffer Vestrheim




Live Maria Roggen
(born 22 March 1970 in Oslo) is a Norwegian jazz singer, songwriter and composer, educated at Foss High School (violin and vocals), sociology and Musicology intermediate at the University of Oslo and Jazz Line at Trøndelag Conservatory of Music (NTNU) (1995–98). Worked as Jazz and singing teacher at the Sund folkehøgskole, Høgskolen in Agder (music conservatory) and at Trøndelag Conservatory of Music (NTNU). Since 2006, Associate Professor, and is since 2012 Professor of jazz singing at the Norwegian Academy of Music.

Roggen first appeared in the duo Tu'Ba with the tuba player Lars Andreas Haug 1994. She helped start the band Wibutee in 1997-2000, and then was the lead singer of the Norwegian jazz band Come Shine 1998-2004. In 2003-08, she appeared with their own lyrics and compositions in the Live Band. In 2007, a solo disc Circuit songs which won Spellemannprisen the Norwegian Grammy Award in the Open class.

Since 2004, Roggen has been co-singer and one of the driving forces of the improvisational vocal ensemble Trondheim Voices, for whom she made the compositions. In 2009, Roggen and pianist Helge Lien formed the Norwegian-language duo Live/Lien that performs original music written to texts by Norwegian poets, cover songs and jazz tunes.

In addition to her own bands and groups Roggen have sung with, among other Trondheim Jazz Orchestra, the Norwegian Radio Orchestra, Trondheimsolistene, Bugge Wesseltoft, Tom Steinar Lund & Trio de Janeiro, deLillos and Leieboerne, and she has since 1996 been a backup singer in the group Young Neils. In 2008 and 2009 she participated in four tribute concerts For Radka together with Arild Andersen, Jon Eberson and Jon Christensen, including in the Norwegian National Opera. In 2006-2009 she sang the tango and jazz compositions in the Atle Sponberg and Frode Haltli s La Fuente. She participated in children's records Magiske kroker & hemmeligheter, (Egmont 2008) and Go'natt, (Jazzland/Universal 2009).

Helge Lien
jazz pianist and composer, holds a master degree in music from the Norwegian Academy of Music, where Russian pianist Misha Alperin was an inspiring mentor and teacher of improvisation.

The core of Lien’s work has since 1999 centered on the Helge Lien Trio, consisting of the classical jazz constellation piano, bass and drums. In 2008 the trio won the Norwegian Grammy for their album Hello Troll, and has achieved international acclaim following tours in Japan, Germany and Canada, among other places.

With Tri O’Trang (1998–2006), consisting of piano, saxophone and tuba, Lien has cultivated a more structural music with strong melodic as well as abstract features, in which composed and improvised elements are interwoven.

The duo HERO (2005–6), with saxophonist Rolf-Erik Nystrøm, focused on “contemporary music,” emphasizing atonal and arhythmic elements and extensive experimentation with timbre. During this period, the two musicians participated in folksong artist Jørn Simen Øverli’s project Prøysenvisene som forsvant (The Prøysen songs that disappeared).

Helge Lien has shown himself to be a musician who is not afraid to explore the borders between different musical genres, but whose basic sound as a jazz pianist is always a distinctive feature. Originally influenced by Bill Evans’ lyric-dynamic style of playing, he also shows affinity with Keith Jarrett’s narrative inventiveness and the subtle strophic expression of Brad Mehldau. Lien is a technically brilliant player, with a solid and rich sound. His resourcefulness and briskly responsive playing comes in extremely handy as a “composer of the moment” in all of his work.



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