Cover Pasodoble

Album info

Album-Release:
2007

HRA-Release:
08.08.2012

Album including Album cover Booklet (PDF)

?

Formats & Prices

FormatPriceIn CartBuy
FLAC 88.2 $ 13.20
ALAC 88.2 $ 15.40
  • 1Praying04:16
  • 2Fellow06:05
  • 3Entrance03:25
  • 4Prado02:51
  • 5Pasodoble04:47
  • 6Daughter's Joy04:06
  • 7It's Easy With You03:43
  • 8Hydrospeed03:51
  • 9Reminder04:23
  • 10Innocence 9103:35
  • 11Follow My Backlights03:22
  • 12Eja Mitt Hjärta04:11
  • 13Berlin03:16
  • 14Distances03:29
  • Total Runtime55:20

Info for Pasodoble

Der schwedische Komponist, Arrangeur, Bassist und Cellist Lars Danielsson hat auf ACT bereits drei Alben unter eigenem Namen eingespielt, ist auf zahlreichen weiteren ACT-Veröffentlichungen als Sideman zu hören und zeichnete als Produzent für das aktuelle Album der Sängerin Viktoria Tolstoy Pictures of Me verantwortlich.

Lars Danielsson ist ein Musiker von erstaunlicher Bandbreite. Ursprünglich hörte er Rockmusik von Jimi Hendrix, Cream und Santana, während er zu gleichen Zeit klassisches Cello am Konservatorium in Göteborg studierte. Dann sah er im Fernsehen ein Konzert mit Oscar Peterson und dem dänischen Bassisten Niels-Henning ¨rsted Pedersen: Das war der Beginn seiner Wandlung und von nun an trat für ihn der Bass an die erste Stelle.

Mit seinem neuesten Werk Pasodoble (ACT 9458-2) legt er nun ein spannendes Duo-Album mit dem Polen Leszek Mozdzer vor, der als der erfolgreichste und vielseitigste Jazz-Pianist seines Landes gilt. Bei ACT war er bereits auf der als Introduktion zu der Reihe 'Piano Works' konzipierten Compilation Romantic Freedom (ACT 9749-2) mit einer Komposition zu hören.

Lars Danielsson und Leszek Mozdzer trafen sich zum ersten Mal vor vier Jahren bei einem Konzert in Warschau. Es war so etwas wie Liebe auf den ersten Blick. Inzwischen haben sie gemeinsam zwei erfolgreiche Alben mit dem israelischen Perkussionisten Zohar Fresco in Polen veröffentlicht: „The Time“ und „Between us and the Light“ und waren auch mit Danielssons letztem Projekt Mélange Bleu (ACT 9604-2) gemeinsam auf Tour.

Es war nur eine Frage der Zeit, wann Lars und Leszek ein intimes Duo-Album einspielen würden. Ein harmonisches und zeitloses Werk ist entstanden, das den Hörer sofort in seinen Bann zieht. Die Symbiose zwischen den beiden ist frappierend.

„Leszek ist für mich der perfekte Pianist. Musikalisch gesehen sind wir einfach vom selben Planeten. Wir haben angefangen, diese Aufnahme zu planen, nachdem wir auf einer Tour hin und wieder Stücke im Duo gespielt haben. Siegfried Loch hatte dann die Idee, ein reines Duo-Album aufzunehmen. Nur Klavier und Bass – eine intensive Beziehung! Diese Art zu spielen ist für mich wie ein Traum. Mit Leszek habe ich das Gefühl, jederzeit in die Richtung gehen zu können, in die mich die Musik gerade führt. Ich hoffe, Sie als Zuhörer haben daran genauso viel Freude wie ich.“ (Lars Danielsson)

Leszek Mozdzer ist ein außergewöhnlicher Musiker und Komponist, der in seiner Heimat schon zahlreiche Preise gewonnen hat. Seit seinem fünften Lebensjahr spielt er Klavier, aber erst mit 18 Jahren entdeckte er den Jazz für sich und begann ihn mit Klassik zu verknüpfen. Hochgeschätzt sind seine Improvisationen über Melodien von Frédéric Chopin. Wenn er nicht im Studio oder auf Tournee ist, arbeitet er auch mit den beiden berühmten Film-Komponisten Zbigniew Preisner, dem langjährigen Partner von Krzysztof Kieslowski („Drei Farben“- Trilogie) oder dem jüngst Oscar-prämierten Jan Kaczmarek („Wenn Träume fliegen lernen“) zusammen. Natürlich hat Mozdzer auch bereits mit vielen Stars der internationalen Jazzszene, wie Pat Metheny, Archie Shepp, Tomasz Stañko, Joe Lovano u.v.a. gespielt. Und was haben Pink Floyd und Leszek Mozdzer gemeinsam? Auf David Gilmour’s letztem Album „On An Island“ ist der Pianist mit zwei Songs vertreten…

„Seit unserem ersten Gig hatte ich das Gefühl, das Lars genau der Bassist ist, mit dem ich spielen möchte. Wenn er dabei ist, brauche ich nicht über die Musik nachzudenken, ich kann sie einfach fühlen. Ob Sie’s glauben oder nicht, ich war ein wenig nervös, bevor wir als Duo ins Studio gingen. Ich hatte das Gefühl, dass wir irgendein Konzept bräuchten, dass es uns gelingen müsste, eine Art magischer Aura zu schaffen, um nicht zu angestrengt oder gekünstelt zu wirken. Aber Lars lächelte nur und sagte: „Wir werden Musik spielen, das ist alles“. Diese Erfahrung inspirierte mich und gab mir ein solches Selbstvertrauen, dass ich am selben Abend im Hotelzimmer noch zwei Stücke komponierte. Sie sind beide auf dem Album. Wenn ich mit Lars musiziere, spiele ich viel besser als sonst. Ich hoffe wirklich, dass diese Zusammenarbeit dauerhaft sein wird.“ (Leszek Mozdzer)

Beide Musiker sind aus dem gleichen Holz geschnitzt. Ihre große Bewunderung füreinander lässt sich auf ihrem ersten Duo-Album klar erkennen. Wer den einen oder anderen Standard erwartet hat, sieht sich überrascht. Aus Bass und Klavier wuchsen so viele Ideen, dass mit Ausnahme eines Stücks - den traditionellen Folksong „Eja Mitt Hjärta“ hat der Schwede speziell für dieses Album arrangiert - alle Titel Eigenkompositionen von Lars oder Leszek sind. Eine musikalische Ehe, die eine lange gemeinsame Zukunft verspricht.

„Ein wundervolles Duo, in dem Virtuosität und Musikalität Hand in Hand gehen: So entsteht schöne, zeitlose Musik abseits jeglicher Moden.“ (Concerto)

Lars Danielsson, cello & bass
Leszek Mozdzer, piano & celesta, harmonium

Recorded, mixed and mastered at Nilento Studios, Gothenburg, Sweden, December 2006 / January 2007
Sound and Edit design by Lars Nilsson
Assistant engineer: Bo Savik
Production team at Nilento Studios: Lars Nilsson, Jenny Nilsson and Bo Savik
Additional Recording at Tia Dia Studios by Simon Danielsson
Produced by Lars Danielsson and Leszek Mozdzer

Lars Danielsson
Swedish bassist, cellist, composer and arranger Lars Danielsson is renowned and admired throughout the International jazz world for his lyrical playing and strong groove.

Lars Danielsson, born in 1958, is a musician with particularly broad interests. At the conservatory in Gothenburg he studied initially classical cello, before changing to bass and to jazz. As bassist he has a uniquely rounded sound, which is as lyrical as powerful and brings a breathtaking virtuosity of a unique performer.

The "Lars Danielsson Quartet" with former Miles Davis saxophonist David Liebman, pianist Bobo Stenson and legendary ECM drummer Jon Christensen has received a lot of recognition and numerous awards during the 18 years of its existence. Danielsson has released ten solo-albums since 1980 with his quartet and guests such as Alex Acuña and John Abercrombie. The Quartet has been a testing ground for Danielsson’s work as a composer and arranger, which has extended over the last years to include both Symphony Orchestra and Big Band music. He has worked with Denmark’s Radio Concert Orchestra as well as the JazzBaltica Ensemble as a composer, arranger and producer.

Lars Danielsson has worked with: Randy and Michael Brecker, John Scofield, Jack DeJohnette, Mike Stern, Billy Hart, Charles Lloyd, Terri Lyne Carrington and Dave Kikoski. Lars Danielsson has also been a member of the "Trilok Gurtu Group".

As a producer, Lars Danielsson has been responsible for productions with Cæcilie Norby, Jonas Johansen, the Danish Radio Concert Orchestra and Viktoria Tolstoy.

Danielsson showed the many sides of his ability not least as "Artist in Residence" at the "Strings Of Fire" Festival at the Leipzig Gewandhaus and at the JazzBaltica Festival in 2004. In the same year he was invited to play with the Lithuanian Chamber Orchestra in Vilnius where he made two concerts as a soloist with his own music.

In 2007, he received a commission for a piece with the Gothenburg Symphony Orchestra featuring himself as a soloist together with Leszek Możdżer. He has received also a commission from the NDR Big Band and Wolfgang Haffner to write a piece for the JazzBaltica Festival 2007, as well as being booked for a project with the Symphony Orchestra in St. Petersburg with Vytas Sondeckis and Bugge Wesseltoft.

The 2008 release of Pasodoble (ACT 9458-2) in Poland was followed by a sales of more than 10.000 CDs and a subsequent Platinum Record Award. In April 2008 Danielsson attended the World Bass Convention in Wrocław, Poland, where he performed with a symphony orchestra and gave workshops. At the 2008 Swedish Jazz Celebration he enthralled the public with a solo concert. In this same year he was a member of the star-studded ensemble on the Vince Mandoza CD Blauklang (ACT 9465-2). The project was performed at the Berlin Jazz Festival, and is nominated for a Grammy in the USA.

Leszek Mozdzer
An outstanding pianist, composer and arranger, Możdżer is widely considered to be the greatest revelation in Polish jazz of the last decade. Born in 1971, he has been playing the piano since the age of five. He completed every stage of the formal education until graduating from the Gdańsk Academy of Music (named after Stanisław Moniuszko) in 1996. He became interested in jazz relatively late - in the last grade of school - when he was 18. He was introduced into jazz in the band of Emil Kowalski, a clarinet player, but his real launchpad into the jazz world was at the first rehearsal with a band called Miłość (Love) back in 1991. One year later, he received an individual award at the International Jazz Competition Jazz Juniors '92 held in Kraków. Since then the young pianist has collected numerous music awards, including:

• Krzysztof Komeda prize awarded in 1992 by the Foundation of Polish Culture
• 1st prize at the International Jazz Improvisation Competition in Katowice in 1994
• Mateusz Święcicki Prize awarded by Channel 3 of Polish National Radio
• Grand Prix Melomani – the Artist of the Year 1997 awarded by the Łódź Music Lovers’ Society
• Fryderyk 1998 – the Jazz Musician of the Year 1998
• Prize of the Mayor of the City of Gdańsk for outstanding artistic achievement
• In the poll organised among Jazz Forum readers Możdżer was voted Most Promising Musician of the year 1993 and 1994, Best Jazz Pianist for seven consecutive years – from 1993 to 1999 – as well as the Musician of the Year 1995 and 1996.
• Grand Prize of the Polish Culture Foundation 2006 – for outstanding performances promoting Polish Culture, prize shared with Jerzy Jarocki
Możdżer was the leader of Poland's most popular jazz band - Miłość. He was also a member of the Zbigniew Namysłowski Quartet. Możdżer has frequently recorded film music with Zbigniew Preisner. Leszek also regularly works with Jan Kaczmarek, polish composer working in LA, while recording film music scores (for 20th Century Fox and Mira Max). He has been invited to perform jointly with the celebrities of Polish jazz, such as Tomasz Stańko, Janusz Muniak, Michał Urbaniak and Piotr Wojtasik; and has also worked with acclaimed international musicians, including Arthur Blythe, Buster Williams, Billy Harper, Joe Lovano, Pat Metheny and Archie Shepp.


To date, Możdżer has recorded over 60 albums, including eight released under his own name:
• "Chopin - impressions " in 1994
• "Talk to Jesus " in 1996 (considered to be the Album of the Year 1996 according to a survey by Jazz Forum)
• "Facing the Wind " in 1996 in a duo with an American double bassist, David Friesen
• "Live in Sofia " in 1997 with Adam Pierończyk (voted the Album of the Year 1998 by the readers of Jazz Forum) • "Chopin Demain-Impressions " in 1999
• "Live in Ukraine 2003"
• "Możdżer, Danielsson, Fresco – The Time", 2005 (Double Platinium Award in two months after album’s premiere)
• " Możdżer, Danielsson, Fresco – Between Us And The Light", 2006 (Double Platinium Award in two weeks after albums premiere)
Improvisations on the themes by Fryderyk Chopin have further strengthened his position and ranked him among the most outstanding individualities and virtuosos of the European jazz.


His theatrical projects are also remarkable:
• "Hair - love, rock musical" - Musical Theatre in Gdynia
• "Tango with Lady M." - Polish Theatre of Dance in Poznań
• "4.48 Psyhosis" Sarah Kane, directed by Grzegorz Jarzyna, Duesseldorfer Schauspielhaus
• "Rewizor" M. Gogol, directed Andrzej Domalik, Teatr Dramatyczny, Warsaw, 09/2002
• "Mandarynki i Pomarańcze" Julian Tuwim, directed Wojciech Kościelniak, Teatr Muzyczny, Wrocław, 03/2003
Możdżer also created the music for the first in the world trans-opera based on Wiliam Shakespeare : "A Midsummer Night's Dream". The premiere was held in Musical Theatre in Gdynia in October 2001.

Booklet for Pasodoble

© 2010-2024 HIGHRESAUDIO