A Different Forest Hauschka

Album info

Album-Release:
2018

HRA-Release:
08.02.2019

Label: Sony Classical

Genre: Classical

Subgenre: Instrumental

Album including Album cover

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  • Hauschka (b. 1966):
  • 1Hike02:54
  • 2Dew and Spiderwebs02:13
  • 3Talking to my Father03:28
  • 4Urban Forest02:46
  • 5Hands in the Anthill04:23
  • 6Curious03:31
  • 7Ghosts02:52
  • 8Bark and Moss01:28
  • 9Skating Through the Woods03:29
  • 10Daybreak over Covent Garden04:05
  • 11Everyone Sleeps02:50
  • 12Woodworkers06:28
  • 13Another Hike03:38
  • Total Runtime44:05

Info for A Different Forest

Auf seinem Debüt-Album bei Sony Classical beschreibt der Oscar-nominierte Komponist und Pianist Hauschka (Volker Bertelmann) die Erfahrung des Waldes als Metapher für die Suche nach dem Sinn des Lebens. 'A Different Forest' ist das erste Solo-Album, für das er gänzlich auf die Präparation seines Pianos verzichtet. Mit dem Album thematisiert Hauschka das Erleben der Natur als Grundlage für sein Verständnis des Lebens und seiner Art zu komponieren. Versinnbildlicht ist die Naturerfahrung für Hauschka durch das Bild des Waldes: In 'A Different Forest' beschäftige ich mich mit dem Wald als Naturraum und Kontrast zum städtischen Alltag; zu meinem Lebensraum. Wo möchte ich leben und arbeiten, welche Umgebung benötige ich, um mich zu verwirklichen? In der Auseinandersetzung mit diesen Fragen komme ich immer wieder zur Natur zurück. Beim Wandern geht man oftmals einfach drauflos, ins Ungewisse. Man befindet sich in einer Umgebung, die einem keine Sicherheit gewährt, und muss sich ganz auf die eigene Wahrnehmung verlassen, um Orientierung zu finden, erklärt Hauschka und findet hierin nicht nur eine grundsätzliche Vorstellung zur Orientierung in der Welt, sondern auch den Ursprung seiner Art zu komponieren: Meine Art zu Komponieren hat viel mit den freien Wanderungen in der Natur gemein. So sind musikalische Ideen für mich Wegpunkte beim Spielen und das Spielen selbst die Wanderung, die diese verbindet. Ich ordne klingende Ideen in einer musikalischen Reise an.

"Aufmerksam durchwandert er Landschaft, registriert Veränderungen und Verästlungen und lässt diese in seine Musik einfließen.-Es entstehen Momentaufnahmen, die (...) ihre eigene Faszination entwickeln." (Sonic Seducer)

"Die Platte handelt davon, was der Wald "mit einem macht". Der Klang ist licht und klar, das Klavier erstmalig bei Hauschka nicht "prepared", sondern einfach nur Klavier." (konkret)

Hauschka, Klavier




Hauschka (Volker Bertelmann)
is a composer, songwriter and experimental musician who has brought an exciting new perspective to the prepared piano. The prepared piano – a technique for getting new sounds from the acoustic keyboard by resting pieces of paper or drumsticks on the strings of the instrument - has been used for centuries, but Hauschka was unaware of the tradition when, at the dawn of the new millenium, he began exploring ways to get new sounds out of his Bechstein grand upright. “I wanted the sound of a hi-hat (cymbal) to add a percussive effect to a composition I was writing. I took foil from a Christmas cake and wrapped it around the strings [inside the piano]. From there, I was inspired to use other objects on the strings to get bass drum sounds, or tacks on the piano hammers to get the sound of a harpsichord. When I was playing techno music, I had samplers where you could get a different sound on every key. I thought it would be great to have that effect on an acoustic piano. I was not aware of John Cage (one of the first 20th century composers to use prepared piano) when I started searching for ways to alter the sound of the keyboard, but as I got more into prepared piano, I was influenced by Cage’s theories.”

The Prepared Piano, Hauschka’s first recording using prepared piano, was a solo album of spontaneous improvisations. The sounds he generated changed the course of his musical journey and he’s since used prepared piano in a variety of settings. On Ferndorf, pieces composed in honor of his childhood home in Germany, he balanced improvisation with compositions that featured cellists, trombonists and violinists playing his inventive arrangements. The ‘acoustic techno’ of Salon des Amateurs featured drummers Samuli Kosminen (Múm), and Joey Burns and John Convertino (Calexico) and dropped subtle electro effects into the mix. On Silfra, an improvised collaboration with classical violinist Hilary Hahn, he dipped into classical music and ambient pop to create an expansive soundscape. With Abandoned City, Hauschka returns to the solo prepared piano to produce an evocative work full of unexpected grace notes and mysterious sounds.



This album contains no booklet.

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